Boekrecensie: Michael Vey

Auteur: Richard Paul Evans
Uitgeverij: Kluitman
ISBN: 9789020649215
Aantal bladzijden: 382
Leeftijd: 12+
Prijs: € 15,95, tot 31 december 2014 geldt een introductieprijs van € 10

Onlangs verscheen het jeugdboek Michael Vey, gevangene van cel 25 bij uitgeverij Kluitman. Het boek is het eerste deel van een reeks van 7. Deze internationale bestseller is nu ook in het Nederlands vertaald. Wij lazen dit boek voor u en vroegen tieners met Tourette om hun mening.

De hoofdpersoon is de 14-jarige Michael, een Amerikaanse jongen met het syndroom van Gilles de la Tourette. Voor zijn klasgenoten lijkt Michael een niet zo heel bijzondere jongen: hij houdt van wafels en games en niet van huiswerk. Op school wordt hij gepest met zijn Tourette. Maar Michael is alles behalve gewoon: hij heeft namelijk speciale elektrische krachten in zijn lichaam. Als hij samen met zijn beste vriend Ostin en de knappe cheerleader Taylor een toevallige ontdekking doet, komen ze erachter dat er meer kinderen zijn met elektrische krachten – en dat er iemand, of iets, naar hen op jacht is. Als Michaels moeder ontvoerd wordt, zal Michael moeten vertrouwen op zijn verstand, krachten en vrienden om de strijd aan te gaan met de nog onbekende tegenstander.

Levensecht
Dat dit boek vergeleken wordt met de Harry Potter-reeks is niet vreemd. In beide verhalen is de hoofdpersoon een gewone jongen met bijzondere krachten. Wat meteen opvalt, is dat dit boek leest als een trein. Het verhaal is spannend en houdt vaart, zodat het niet snel verveelt. Je ziet de actiescènes bijna als een speelfilm voor je. Bovendien is het geschreven in de juiste toon en het taalgebruik dat bij tieners past, zonder dat de auteur krampachtig ‘cool’ wil overkomen. De typische sarcastische tienergrapjes zijn levensecht:

Op dat moment kwam een van de cheerleaders naar ons toe gelopen. (…) ‘Is deze stoel bezet?’ Ostins ogen werden zo groot als geglazuurde donuts. ‘Nee’. ‘Mooi.’ Ze sleepte de stoel naar een andere tafel. ‘Graag gedaan, baby!’ riep Ostin haar achterna. ‘Als je er nog een nodig hebt, weet je ons te vinden. We hebben meer dan genoeg. Ik ben je stoelenconnectie.’ Hij draaide zich naar mij toe. ‘Zag je dat? Ze sprak me aan.’ Ik knikte. ‘Ja, man. Je maakt echt een kans.’

Held met Tourette
Voor tieners die zelf Tourette hebben, moet dit boek extra bijzonder zijn om te lezen. Hoewel de dikte van het boek met 382 bladzijden degenen met concentratieproblemen zal afschrikken, is er eindelijk een heldenfiguur opgestaan die ook Tourette heeft. Je kunt je gemakkelijk in Michael verplaatsen: het is een gewone en lieve jongen die in het begin van het boek zelfs vreselijk gepest wordt met zijn tics. Dat hij later zijn krachten gebruikt om wraak te nemen en voor zichzelf opkomt, is iets waar je als lezer natuurlijk vurig op zit te wachten. Tieners met Tourette kunnen er hoogstwaarschijnlijk kracht uit putten dat Michael van een schuchtere jongen verandert in een leidersfiguur met een gezonde dosis zelfvertrouwen. Ook bijzonder van dit verhaal is dat duidelijk wordt wat de pesters hebben meegemaakt waardoor ze zich zo zijn gaan gedragen. Uiteindelijk blijken zij ook slachtoffer te zijn. Het is jammer dat de auteur deze respectvolle stijl niet meer heeft doogevoerd. Hoe verfijnd hij de eigenaardigheden van Michael beschrijft, zo makkelijk maakt hij een karikatuur van diens beste vriend Ostin. Deze blijft eigenlijk in het hele boek een soort ‘typetje’ van impopulaire, vraatzuchtige nerd. Voor gevoelige kinderen met Tourette kan het beschreven geweld het leesplezier mogelijk wat wegnemen.

Geweldig of gewelddadig?
We lieten het boek lezen aan twee tieners met Tourette. Hun reacties:

"Ik vind het in het begin wel veel gaan over pesten en er komt ook meteen geweld in voor. Dat vind ik niet zo leuk. Ik ben zelf niet zo'n lezer, daarom vond ik sommige stukken wel saai, zoals wanneer Michael beschrijft dat hij in de kamer van de rector zit. Als je veel van lezen houdt of van science fiction dan zal je dit wel een leuk boek vinden en meer willen weten over zijn krachten. Ik vind dat er wel een goed beeld wordt gegeven van Tourette.”

"Normaal wil ik echt geen dik boek, ik heb momenteel veel last van tics en nul concentratie. Maar dit boek vond ik GEWELDIG, het leukste boek ooit. Ik heb het in twee dagen uitgelezen! De humor erin vond ik leuk en de spannende stukken vond ik interessant. Ook de krachten en de science fiction spraken me aan. De Tourette van Michael was natuurlijk ook herkenbaar voor mij."

Knipperlicht
Michaels Tourette bestaat voornamelijk uit oogknipperen (zijn bijnaam is ‘Knipperlicht’), keelschrapen en slikgeluiden. Hij lijkt geen last te hebben van andere verschijnselen die vaak met Tourette samengaan, zoals hyperactiviteit of dwang. De beschrijving van de tics en de beleving door Michael zelf, zijn zeer waarheidsgetrouw. Het verbaast dan ook niet dat bestsellerauteur Richard Paul Evans zelf Tourette heeft en dus weet waarover hij schrijft.

Ik heb mijn tics niet altijd in de gaten, maar ik was nu zo hard aan het slikken dat ook Taylor het doorhad. Ze keek me aan en zei: ‘Gaat het?’ Het slikken hield op. ‘Ja. Ik ben waarschijnlijk gewoon een beetje nerveus.’

In het boek is Tourette echter absoluut niet de meest bijzondere eigenschap van Michael; dat zijn de elektrische krachten, die erg tot de verbeelding spreken. Tourette lijkt lange tijd slechts een bijkomstigheid, een eigenschap die er alleen maar voor heeft gezorgd dat hij zijn krachten heeft ingezet om niet meer in de slachtofferrol te blijven zitten. De andere kinderen met elektrische krachten hebben immers geen Tourette. Later blijkt dat Tourette er mogelijk de oorzaak van is dat hij meer krachten bezit dan de anderen. Wellicht wordt dit duidelijker in het volgende deel.

Bekijk hier de spannende boektrailer: http://ow.ly/BqtE5