Dag 1 (op een woensdag)
De leraar van godsdienst komt met een onverwachte toets. Deze toets was drie weken geleden opgegeven, maar werd uitgesteld en de leraar zou met een nieuwe datum komen. Deze onverwachte actie kon hij geen plek geven in zijn hoofd. Hij gaat het niet doen! Hij heeft niet kunnen leren en niet leren betekent falen en dus automatisch een onvoldoende!
Hij krijgt twee opties: meedoen of de klas uit. Hij kiest voor de klas uit, maar hij kon gelijk zijn eerste rode kaart gaan halen. Dit ondanks de afspraak van een vijf minuten time-out op de gang! Dit houdt in dat je drie A4-tjes moet volpennen en deze de volgende dag om 8.00 uur moet inleveren. Ongeacht hoe laat je rooster de volgende dag ook is. Intens verdrietig en boos dat hij was. Met kramp en tics in de handen heeft hij zitten schrijven.
Dag 2
De geschiedenisleraar vindt hem te druk, hij heeft al twee waarschuwingen te pakken. De jongens in de klas hebben bedacht dat als je een bepaald woord roept (flip check) er binnen 10 seconden een actie moet volgen. Hierop
volgt in deze een koprol (dwang) door de klas en mag hij zijn tweede rode kaart gaan halen. Wederom met als gevolg een totaal overstuur kind.
Natuurlijk
Het aangevraagde gesprek over dit alles volgde na ruim één week. Alle reeds gemaakte afspraken nogmaals doorgenomen, evenals hoe ons kind in elkaar steekt. Ook aangegeven, dat ‘gewoon’ school en het daarbij behorende huiswerk al echt hard werken is voor hem. Nu ook alle documentatieboekjes ‘Een kind met het syndroom van Tourette op school’ en de hulpwaaiers ‘Tics en dwang in de klas’ en ‘AD(H)D in de klas’ kunnen overhandigen. Hetgeen de school niet nodig vond begin van het schooljaar. Beloofd wordt dat er geen rode kaart meer zal worden uitgedeeld en dat de docent eerst contact opneemt met de mentor.
Rode kaart 3!?
Twee weken later krijg ik een telefoontje dat hij een derde rode kaart te pakken heeft! Uiteraard eiste ik diezelfde middag nog een gesprek, welke ook plaatsvond. De afspraak dat deze hele rode kaart niet meer gegeven zou worden is blijkbaar wederom niet gecommuniceerd aan alle leraren, pffff! Vervolgens komt zoonlief de dag erna thuis en vertelt “de juf van biologie vond mij druk!”, waarop hij had gezegd: “Ik heb ADHD en dit staat ook in mijn dossier!”. De juf antwoordde: “Oh, dat wist ik helemaal niet joh!”
Hoop
En zo wordt er dus, ondanks de vele e-mails en gesprekken nog voor zijn eerste schooldag, door school omgegaan met een kind waarvan een “stoornis” bekend is. Wij vonden het erg jammer dat het zover moest komen, terwijl wij er alles aan hadden gedaan om dit soort dingen te voorkomen. We hopen op beterschap en dat de gemaakte afspraken nu echt nageleefd worden. Communicatie en geduld blijven toch de sleutelwoorden.
Inmiddels zitten we allen in de Coronacrisis. Ik wens een ieder veel sterkte!
Over Debbie (1981):
De positief ingestelde Debbie uit Delft heeft een zoon van 12 jaar met Tourette/ADHD, die de nodige aandacht vergt. Haar man en zij hebben een eigen bedrijf. Zelf staat zij graag in de keuken en andere hobby’s zijn zwemmen, cardio/fitness, lezen en schrijven over van alles wat zij met haar gezin mee maakt. Een aangeboren heupdysplasie houdt haar flink bezig en beheerst een groot deel van haar leven. Zij houdt van gezelligheid en humor en dat is wat ze thuis belangrijk vindt. Sinds januari 2018 schrijft ze blogs voor Stichting de la Tourette en hoopt hiermee een herkenning te zijn voor andere ouders.